Fra Menneskets Opdragelse til Pigernes Længsel efter Brudesengen

I anledning bokåret 2019 inviterer Glomdalsmuseet til en morsom og annerledes spesialomvisning om Helge Væringsaasen (1836 – 1917) og hans mange skatter i museets samlinger.

• Helge Væringsaasen sammen med sine døtre.
    1/1
    Helge Væringsaasen sammen med sine døtre. Fra venstre: Ingeborg Væringsaasen, Helge Væringsaasen, ukjent og Inger Væringsaasen. Glomdalsmuseets fotoarkiv

Det er kanskje ikke så ofte du ser bøker fra 1600-tallet eller skillingsviser fra 1700-tallet? Torsdag 3. oktober 2019 kl. 19.00 får du muligheten til det. Da får Glomdalsmuseet besøk av Annar By og Gotmar Rustad som på ulike måter vil levendegjøre arven etter Væringsaasen. Det blir god stemning når Annar, som er en fantastisk og særegen vokalist og gitarvirtuos, serverer et utvalg av skillingsvisene. Tema i visene spenner vidt fra krig og mord til kjærlighet og svik.

Kvelden vil ellers by på kaffe og noe godt til, og kanskje kommer Væringsaasen…

Inngang: Ordinære priser, årskort gjelder.

• Skillingsvise
    1/1
    En av skillingsvisene som har blitt digitalisert.
Museum24:Portal - 2024.03.19