Elverum 1940 - Foredrag og boklansering med Vegard Sæther

Vegard Sæthers bok "Elverum 1940 - Den skjulte fiende" er endelig kommet! Lørdag 6.juni kommer Sæther til Glomdalsmuseet for å snakke om boka, hvor de dramatiske aprildagene belyses i detalj.

Obs!

Foredraget vil holdes både i Auditoriet og i Galleriet - samtidig. Foredragsholderne deler på seg, slik at de er i hvert sitt lokale om gangen. Dette er for å gi flere muligheten til å få med seg dette spennende tilbudet, siden smittevernhensyn gjør at det ikke kan være mer enn 50 personer i samme rom.

Årskort gjelder ikke for dette arrangementet.

Elverum 1940 - Den skjulte fiende

Etter den tyske bombingen av Elverum 11. april hadde 35 familier mistet sine aller kjæreste. Krigen kom med en slik intensitet og voldsomhet at mange mennesker også ble psykisk og fysisk såret for livet. Bombingen av Elverum har av mange blitt karakterisert som en ren tysk terrorbombing og en hevnaksjon på grunn av kongens Nei.

Elverum var et militært sentrum på Østlandet og et av få steder i landet som etter den tyske invasjonen fremdeles kunne ta imot og mobilisere soldater. Det var derfor livsviktig at Elverum ble forsvart, slik at dette kunne skje. Like viktig var det for tyskerne å hindre at det skulle skje! For første gang vil de militære disposisjonene for dette viktige frontavsnittet belyses, og videre kommer fortellingen tett på alle feilaktige rykter som svirret og som var medvirkende til flere feilvurderinger fra militært hold.

Den unge jenta Ingeborg Krog belyser historien om de mange som mistet livet 11. april. I likhet med mange unge kvinner var Ingeborg aktiv som lotte, og hadde et brennende engasjement for oppgaver som kunne relateres til den norske hæren på Elverum. Hun ble den første norske lotten som mistet livet under 2. verdenskrig, i tjeneste for konge og fedreland.

Forfatteren og foredragsholderne

Vegard Sæther (født 1967) er historiker og forfatter. Han har tidligere utgitt blant annet «En av oss» - Norske frontkjempere i krig og fred (2010), Krigsseilere - En fortelling om glemte helter (2013) og Frontsøstre - Norske kvinner under hakekorset (2015). Med seg som foredragsholdere har han Lars Henriksen og Trond Bækkevold, begge lokale kunnskapsbærere, som har bidratt til Sæthers bok.

Museum24:Portal - 2024.03.19